7 tipů na home office, které z vás udělají štastnějšího člověka

21/10/2020

Chcete zjistit, jak si správně nastavit home office? A jak si v dnešní složité situaci zpříjemnit život ve vaší domácí kanceláři? Přečtěte si několik tipů, jak si to doma nastavit, usnadnit a díky tomu se stát šťastnějším člověkem.

1. Ranní rituály

Ráno to začíná jako běžný pracovní den. Nenechte se zmást ani vyrušit novými možnostmi, které práce z domova přináší. Začněte klasickými ranními rituály jako je hygiena. Uvařte si kafe nebo cokoliv je váš ranní životabudič. Udělejte si snídani - ta je důležitá pro potřebnou energii na celé dopoledne. Využijte toho, že jste doma a máte tam všechno pohodlí. Máte plně zařízenou kuchyň a oblíbené jídlo ve vaší ledničce. Možná máte před domem obchod nebo oblíbenou kavárnu. Tak si tam rychle skočte a za chvíli se pustíme do práce.

Pojďme si ještě říct něco k oblečení na home officu. Já osobně preferuju spíš pohodlí. Využijte toho, že vás moc lidí dnes neuvidí. A tak si můžete dovolit super pohodlný outfit, i když už není třeba dvakrát v kurzu. Tepláky a mikina jsou super. Pokud víte, že vás čeká videohovor oblečte se tak, jako by šlo o osobní schůzku. Aspoň horní část oblečení, ta která bude vidět na videu, zvolte s ohledem na příležitost setkání. Taky myslete s kým se uvidíte. Jinak se oblíknete na schůzku s kolegy, kteří už vás dobře znají. A jinak na schůzku s novým zákazníkem. Nezapomeňte, první dojem uděláte jen jednou i přes video.

2. Home office setup - udělejte si pohodlí

Najděte si nejlepší možné místo u vás doma. Ideálně takové místo, kde vás nikdo nebude rušit. Nebo si váš home office alespoň umístěte mimo ty nejfrekventovanější části vašeho bytu. Pokud vás totiž někdo bude vyrušovat při práci, věřte, že toho moc neuděláte. V lepším případě vám práce zabere víc času a pracovní den se vám zbytečně prodlouží. Ideální místo pro váš pracovní prostor je tam, kde je dostatek světla. A nezapomeňte taky na dostatečné větrání. Bez kyslíku to nejde. :)

Domluvte se také s ostatními členy domácnosti, aby vás zbytečně nevyrušovali s každou maličkostí. Domluvte se, že prostor pro soukromé záležitosti je například v době oběda nebo během přestávky, kterou si sami naplánujete.

Snad nejdůležitější pracovní nástroj pro nás pro všechny, kteří pracujeme v sedě napřiklad u počítače, je dobrá židle a vhodný pracovní stůl. Člověk není stavěný na celodenní vysedávání. Proto myslete na pravidelné přestávky a zvažte taky zvedací psací stůl. Uvidíte, že na chvíli můžete pracovat i ve stoje. A bude to mít blahodárné účinky na vaši páteř a nebudou vás bolet záda.

3. Žába jako první

Jakmile jste připraveni a vaše domácí kancelář je připravena, pusťte se do práce. Osobně začínám tím nejtěžším úkolem dne. Má to několik důvodů. Pokud ráno nebo dopoledne uděláte ten nejtěžší nebo nejnepříjemnější úkol, půjde vám to mnohem líp. Dopoledne totiž máte nejvíc energie. Pokud jste se dobře vyspali, dali si kafe a dobrou snídani, nic vás nemůže zastavit. Téhle technice se říká “Eat the Frog” snězte žábu jako první. Druhá výhoda je v tom, že už na začátku dne, máte to nejnáročnější za sebou. Získáte tak dobrý pocit z odvedené práce a porci energie navíc do zbytku dne. Rozhodně nezačínejte tím, že si začnete pročítat maily. Raději dělejte to, co je důležité pro vás a pro vaši práci. Nezačínejte tím, co po vás chtějí ostatní lidé.

4. Buďte efektivní

Na home officu se spousta lidí musí vyrovnat s vlastní efektivitou a motivací do práce. Je to prostě jiné než v kanceláři. Než si zvyknete automaticky pracovat efektivně, abyste si zkrátili čas v práci a usnadnili si život, zkuste použít nějaké moderní nástroje. To-Do List, česky úkolovník by měl být váš základní nástroj. Díky aplikacím jako Evernote nebo Todoist, případně Remember the milk budete mít vždycky přehled o vašich úkolech. Nebudete ztrácet čas, jejich vymýšlením. A hlavně, budete efektivní. Úkoly si totiž dokážete snadno řadit podle priorit. A žábu snadno přesunete na každé ráno.

Zkuste si taky zapisovat odpracované hodiny. Dnes na to existujou skvělé nástroje jako Toggle, Clockify nebo Timely - nástroj s umělou inteligencí. Když si zapisujete jednotlivé úkoly a vidíte jak se vám takzvaný Timesheet plní, víte, že postupujete efektivně ke konci pracovního dne. Pokud v timesheetu večer najdete jen pár drobných úkolů, něco se ten den nepovedlo.

A ještě jedna rada. Aktivně bojujte s prokrastinací. Ta vám jen ubírá čas a energii. Víc o boji s prokrastinací zjistíte od Petra Ludwiga. Ahoj Petře! :)

5. Buďte v kontaktu s ostatními kolegy

Nezapomeňte na kontakt s ostatními kolegy. Volejte si kdykoliv budete potřebovat něco projednat. Ideální je zvládnout více témat během jednoho hovoru. Rychlý telefonát je často efektivnější a účinnější než sáhodlouhý e-mail na který nemusíte dostat tu správnou odpověď. Pokud na reakci nespěcháte nebo víte, že váš protějšek bude potřebovat na odpověď čas, pošlete klidně e-mail. Během telefonátu se navíc můžete ujistit, že máte správné informace nebo jste našli ideální řešení. Pokud potřebujete spolupracovat s celým týmem využijte moderní aplikace pro Videohovory. Skvěle fungují Zoom, Google Hangout nebo třeba Skype. Navíc získáte možnost sdílet obrazovku a celý váš tým se tak může soustředit na stejnou věc. Video schůzku většinou naplánujete a zorganizujete rychleji než standardní osobní setkání někde v zasedačce. Žádné zbytečné řeči okolo kávovaru, hledání propisky nebo nabíječky. Prostě jen kliknete na tlačítko “Připojit” a schůzka začíná.

Když už se s kolegy potkáte na videohovoru, zkuste se jich taky zeptat, jak oni zvládají home office. Možná získáte zajímavé nápady nebo inspiraci, jak si domácí prostředí ještě více zpříjemnit.

6. Dělejte si pauzy, jaké v kanceláři nemůžete

Současná situace ohledně pandemie Korona se dá také využít a obrátit nevýhody v přednosti. Například si můžete naplánovat pauzy od práce, které by v kanceláři šli jen těžko. Zkuste si na 5 minut lehce zacvičit. Protáhnout si kostru, jak se říká. Uvidíte, jak se vám znovu vrátí do těla energie a elán. Nebo se třeba projděte kolem domu, po zahradě nebo v nedalekém parku. Krátká procházka vám pomůže se znovu zkoncentrovat a další úkoly budete řešit svěží a s čistou hlavou. Koho baví vaření, může si připravit rychlé jídlo. To je taky osvědčená relaxace pro ty co pracují hlavou. Máte nějaký koníček? Hudba, malování nebo třeba online hry? Super. Vemte si na 10 min do ruky třeba kytaru a zahrajte si. Krátká relaxace v podobě toho co nás baví je osvědčená technika vysoce efektivních lidí. Dalším účinným nástrojem pro obnovení koncentrace a energie může být třeba meditace. A pokud vás nic z toho nezaujalo, můžete si pustit nějakou audioknihu nebo přednášku. Věnovat se sobě a osobnímu rozvoji je určitě vždycky dobrý nápad.

7. Užijte si ušetřený čas

Všechny zmíněné tipy vedou samozřejmě k vyšší produktivitě v práci na home officu. Jako vedlejší produkt ale získáte něco mnohem důležitějšího. A tím je čas. Den má 24 hodin a s tím nic neuděláte. Takže pokud jste během práce soustředění, plní energie a pracujete efektivně, ve finále ušetříte čas na to, co vás baví. Získáte možnost trávit více času s vašimi dětmi nebo rodinou. Můžete se dříve věnovat svým koníčkům nebo sportu. Nebo můžete začít realizovat vaše dlouho plánované aktivity, na které nikdy nebylo dost času. Když budete trpěliví, uvidíte, že časem se z vás stane hodně efektivní člověk. A pokud to dokážete, jednoho dne třeba zjistíte, že vaši práci zvládnete během 4 pracovních dní a váš víkend bude o celý jeden den delší. 4denní pracovní týden je u nás v Pitaye už čtyři roky běžným standardem. Prostě jsme si všichni ve firmě zvykli, že naši práci zvládneme rychleji.

Jakmile získáte čas pro sebe, pro svoji rodinu nebo na svoje oblíbené zájmy, stanete se mnohem spokojenější a šťastnější. To vám garantuju. 😀

Držím vám palce, ať je váš home office tím nejlepším, co vás během pandemie potkalo. Jednou možná bude úplně normální, že do města budeme jezdit jen za zábavou nebo za kulturou. A pracovat budeme naopak doma nebo na chalupě.