8 osvědčených tipů od profesionálů, jak překonat copywriterský blok

19/11/2020

Konečně přišla ta chvíle, abyste se pustili do článku, blogového příspěvku nebo příspěvku na sociální sítě. Máte čerstvě uvařenou kávu, termín, co vám visí nad hlavou jako Damoklův meč, otevřený počítač s textovým editorem a bělostně se skvoucí nepopsanou stránkou. Stačí jen začít. A pak přijde. Temný stín. Postrach všech. Copywriterský blok. Tenhle zásek se stává opravdu každému. Miliony nápadů, které jste měli v hlavě, jsou z ničeho nic pryč a vy jen tupě zíráte na zlověstně blikající kurzor. Naštěstí existuje spousta triků, jak na toho ničemu vyzrát. Každý psavec má určitě ty svoje osvědčené, které mu fungují nejlépe. Ale pak tu je ještě mnoho dalších, léty prověřených a osvědčených technik. Jaké z nich zmiňují profesionálové nejčastěji?

1. Piš, piš, piš, nebo tě sní myš

Prostě začněte. Přiložte ruce na klávesnici a nechte je rozběhnout. Nikde není napsáno, že článek musíte vyšvihnout od začátku do konce na první dobrou. Začněte částí, u které máte větší jistotu, kterou máte rozmyšlenou, kde se máte čeho chytit. Klidně uprostřed, nebo na konci. A když ani to nebude fungovat, tak začněte psát úplně cokoliv. Prostě pište. Vždyť to vám jde nejlépe. Uvidíte, že po chvilce začnete zase skládat slova za sebe tak, aby vedly přesně tam, kam budete chtít.  

2. Hoďte to na papír

Pokud se vám nedaří zaplnit obrazovku, zkuste to pěkně po staru s papírem a tužkou. Možná vám to půjde lépe. Možná tak dáte lépe průchod svým myšlenkám. Třeba se budete cítit víc jako spisovatel a nápady se vám začnou najednou samy hrnout, jen co napíšete prvních pár slov či vět. Pak se můžete zase k počítači klidně vrátit a pokračovat tam. Nemusíte nutně napsat celou práci ručně a pak ji přepisovat.

3. Vypadněte ven

Když to nejde, tak to nejde. Sedět několik hodin bez výsledku nad úkolem, který vám prostě nejde přes prsty, nikam nevede. Raději se seberte a běžte se projít. Ideálně do přírody. Vyčistit hlavu, přijít na jiné myšlenky nebo načerpat inspiraci z okolí. Klidně se můžete i proběhnout, zaplavat si, nebo si dát lekci jógy. Prostě vyměňte mentální cvičení za fyzické. A třeba právě uprostřed procházky “to” na vás přijde. Pak si ale dejte pozor na bod č.4.

4. Dělejte si poznámky

Vždycky a všude. Na papírky, do aplikace v telefonu, kamkoliv. Nenechte nic náhodě a neustále mějte při ruce nástroj, který vám pomůže si svůj momentální geniální nápad zaznamenat. Neriskujte, že o něj přijdete. Nápad na super slovní spojení, obrat nebo přirovnání se může nečekaně zjevit kdykoliv v té nejnevhodnější situaci. A i když si budete stokrát říkat, že ho určitě nezapomenete, nevěřte tomu. Když pak při psaní vytáhnete svoje poznámky, hned se vám bude začínat lépe.

5. Objevte svého favorita

Nejde vám psaní u stolu? Zkuste se přesunout jinam. Sedněte si do svého oblíbeného křesla, přesuňte se ke kuchyňskému stolu, nebo zaparkujte na zemi v tureckém sedu. Zkrátka vyzkoušejte, zda by vám nefungovalo jiné místo lépe. Nebo je klidně v průběhu psaní střídejte. Taky se můžete sebrat a jít do kavárny, knihovny či coworku. Možná máte doma příliš mnoho rušivých prvků, které vás nutí přemýšlet hlavně nad tím, zda by nebylo lepší vymalovat nebo přesunout skříňku. Vyzkoušejte, kde vám půjde práce zaručeně nejlépe od ruky a toho místa se držte.

6. Hoďte se do offlinu

Neustálé sledování notifikací ze sociálních sítí, e-mailů nebo sms zpráv vám s blokem rozhodně nepomůže. Nejlíp uděláte, pokud při psaní všechny tyto rušiče vypnete. Ztlumte telefon, odpojte internet, zavřete si dveře od pokoje. Nenechte nic a nikoho stát v cestě vašemu perfektnímu copy.

7. Stopujte

Ne auta, ale čas. Nastavte si alarm na určitý časový úsek, který vyplníte výhradně psaním. Klidně může jít jen o pár minut, ale přinutí vás to skutečně psát a po vyhrazenou dobu se plně na daný úkol soustředit. Možná až začnete, ani nebudete chtít po stanovené době přestávat. Alarm může navíc fungovat také jako mini deadline a všichni víme, že pod stresem ze sebe vymáčkneme i nečekané.

8. Buďte fajnovka

Jinými slovy dobře si práci vybírejte, pokud to vaše situace dovolí. Copywriterský blok velmi často pramení z vnitřního odporu ke konkrétní práci. K zakázce, do které se vám nechce, protože s ní zcela nesouzníte nebo s jejím obsahem nesouhlasíte. V takovém případě ze sebe sice vymáčknete požadovanou práci, ale bude vás to stát spoustu úsilí a nepřinese vám to ani žádnou velkou radost (i když peníze ano). Pak je nutné se zamyslet, zda vám taková práce za to stojí a příště už se do ní raději nepouštět.

Určitě už ale máte sami svoje osvědčené tipy, jak takový blok odvalit. Prozradíte je?