9 tipů pro úspěšný prodej během korony První část: Cílová stránka

17/2/2021

V dnešní době, víc než kdy dřív, zažíváme velký boom internetového prodeje. Je to logické. Pandemie korony nám neumožňuje chodit do práce jako dřív. Potkávat se ve volném čase s přáteli jako dřív. A hlavně se mění naše spotřebitelské a nákupní návyky. Jednoduše řečeno víkendové nákupy v obchodních centrech jsou minulostí. Prozatím… Můžeme jen vzpomínat, jaké to bylo před březnem 2020. 😀


Jak se říká všechno zlé je k něčemu dobré a tato nestandardní doba přináší spoustu příležitostí, jak dělat věci jinak a taky lépe než před koronou. My v Pitaye se snažíme ze všech sil pomoci našim klientům ke zrychlené digitalizaci a modernizaci prodeje přes internet. Mimochodem současná situace je ideálním podhoubím pro technologické inovace jak v marketingu tak i v prodeji obecně. Řekneme si o nich něco za chvíli.

Ale nejdříve si ukážeme, co všechno je potřeba, aby vaše podnikání chytlo rozjetý rychlík. A aby se zařadilo mezi moderní firmy, které mají svou budoucnost jasně naplánovanou ruku v ruce s internetovými technologiemi. Věřte mi, že jednoho dne se budou firmy dělit na ty, které budou aktivně působit na internetu. A na ty, které nebudou existovat vůbec.

Připravte si cílovou stránku

Prodáváte módu, domácí potřeby nebo elektroniku? Nabízíte finanční, konzultační nebo IT služby? Dodáváte gastronomické produkty, hotová jídla nebo šijete oblečení? Tak jako tak, hra zvaná podnikání se radikálně mění.

Vaše prodejní prostory se nově neměří na metry čtvereční, ale na kilobajty a megabajty. To co dříve bývala vaše výloha kamenné prodejny, dnes musí být perfektně vyladěná domovská stránka vašeho webu nebo e-shopu. Místo rušné ulice v centru města k vám zákazníci přijdou z obrovského množství různých online zdrojů. Ty hlavní znáte. My jim říkáme velká trojice. Google, Facebook a u nás v Čechách i Seznam.

Možná jste v minulosti měli brilantně vytrénované prodavače nebo konzultanty, kteří se starali o váš obchod a pečovali o vaše zákazníky. A možná jste vytvořili produkt, jeho obal a hlavně způsob, jakým ho nabízet a prodávat. To je dobře. Všechny tyto zkušenosti se vám budou hodit pro vaší digitální transformaci podnikání.

Nebojte se změny

Je pravděpodobné, že právě vaše podnikání, váš obor nebo odvětví se nyní přesouvá na internet. Tedy ve většině případů na váš web nebo na e-shop. A vaše know-how a letité zkušenosti a nabyté dovednosti se musí přesunout také.

Nechť je příkladem třeba takový e-shop s bio produkty. Budeme mu říkat třeba Econea. Není to sice nejlepší e-shop na světě, ale velmi dobře se jim podařilo přenést maloobchod na internet. Pokud si pročtete jejich texty, máte pocit, jako by se o vás starala milá prodavačka, která vám všechno vysvětlí a se vším vám pomůže. Kdybyste si e-shop chtěli proklepnout důkladněji, zkuste si něco objednat. Průchod objednávkovým procesem je učebnicový. Všechno funguje na nejmenší možný počet kliků. Neunavují zákazníka zbytečnostmi a snadno a bezstarostně ho nechají dojít až k objednávce zboží. Všechno je na svém místě, přehledně a přesně tam, kde byste to sami hledali. Když jsme u té optimalizace nákupního procesu, zkuste si vzpomenout, kolik kamenných prodejen stále nemá terminál a nepřijímá platby kartou. Věřte mi, že tím spoustu zákazníků minimálně otravují a o některé dokonce přijdou navždy. Dnes už si zákazník rozmyslí jestli půjde do obchodu, kde mu dobře pomůžou a nechají ho zaplatit jeho oblíbenou platební metodou. Třeba kartou nebo bezkontaktně mobilem. A nebo jestli bude muset hledat nejbližší bankomat, nechá si strhnout poplatek za výběr a prodavačka mu neporadí nebo na něj bude dokonce nepříjemná. Stejně byste se měli o zákazníka postarat i na internetu. Aby měl z nákupu dobrý pocit a aby se k vám příště rád vrátil. Mimochodem ani Econea není bez chyby. Neumožňuje pohodlný nákup přes mobilní telefon díky takzvané responzivní funkci webu. To se dnes považuje za hrubou chybu internetového obchodníka. Vždyť v průměru na váš web nebo e-shop zavítá více než 50 % uživatelů právě z telefonu. Opravdu jim chcete zážitek z nakupování znepříjemnit tím, že jsou texty na mobilu nečitelné, formulář objednávky skoro nelze vyplnit a neustále nutíte návštěvníky zvětšovat web ukazováčkem a palcem, aby vůbec něco viděli? Pokud ještě nemáte responzivní web, vezte, že přicházíte o zákazníky a o peníze. To je už dávno změřeno v řadě studií a výzkumů.

Jako druhý příklad můžeme vzít obchod, který všichni dobře známe. Tento internetový obchod byl kdysi malý kamenný krámek se součástkami pro počítače. Možná si ještě pamatujete dobu, kdy jste si sem zajeli koupit novou paměť RAM nebo náplně do tiskárny. A pak jste se celou cestu domů těšili, až nové součástky zapojíte do vašeho počítačového systému. Tušíte už o kom je řeč? Ano, správně, mluvíme o Alza.cz dříve Alzasoft. Tenhle obchod si zapamatujte pokud budete hledat inspiraci, u Alzy jí najdete spoustu. Tenhle gigant s nejrůznějšími produkty, je právem českou jedničkou. Ne jen kvůli tomu, že vyrostli z malého krámku v pražských Holešovicích do obrovského e-shopu a leadera všech českých e-shopů. Je to hlavně mistr nad mistry v digitalizaci, modernizaci a inovativním internetovém prodeji. Zkouší nové věci, optimalizují firemní procesy, automatizují a budují kvalitní zákaznický servis. Protože vracející se zákazník je to, co všichni chytří obchodníci chtějí. Samozřejmostí je perfektně zpracovaný marketing. Díky němu už dávno nemusí být Alza nejlevnější e-shop. Naopak je často dražší. Ale co na tom, když se o zákazníky dobře postará.

I když Alza našla způsob, jak efektivně propojit offline a online prodej, stále si zakládá na perfektním e-shopu. Je to přece jen jejich hlavní prodejní plocha. Je to prostředí, kde se zákazníkům dobře hledá produkty. Je to místo, kde se dá vždy intuitivně nakoupit. A hlavně a to je důležité, je to místo, kam se vždycky zákazníci rádi vracejí.

Dobře zpracovaný a nastavený web nebo e-shop je opravdu základ. Pokud nevíte, jestli je u vás všechno v pořádku a připraveno na hromady objednávek a snové tržby z prodeje, ozvěte se nám. Rádi s vámi projdeme příležitosti, které vaší prodejní plochou na internetu ještě nevyužíváte a připravujete se zbytečně o nové zákazníky.

Nic nebude jako dříve ...připravte se

Úplně na závěr bych vám rád ukázal, jak si v dnešní době poradil například módní průmysl. Už přibližně 160 let pořádají módní značky přehlídky, aby odprezentovali nové kolekce. Během pandemie nejlépe zareagovali tvůrci Shanghai Fashion Week 2020. Vytvořili plně digitální přehlídku, kterou streamovali na internetu. A dokonce nechali návrháře, aby si sami vymysleli jakýkoliv obsah a dramaturgii v rámci jejich časového okénka. Byl to úspěch a akce vzbudila velký mediální zájem po celém světě. Odkaz na video z akce najdete dole v popisku.

Další technologickou inovací v módní braži je platforma Ntwrk. Je to zcela nový způsob prezentace a prodeje módy. Odkaz najdete také v popisku.

Pokud jste se dnes dozvěděli něco užitečného, nebo něco, co vám do budoucna pomůže v prodeji přes internet, jsem moc rád. Příště nás čekají další tipy pro úspěšný prodej na internetu.

https://www.youtube.com/watch?v=hcsunGFvdKg

https://thentwrk.com/