Jak správně i právně na nastavení cookie lišty?

22/12/2022

Kdo v životě neodklikl aspoň jednou (tzv. cookie) lištu s potvrzením souhlasu o zpracování osobních údajů, ať hodí kamenem. Nikdo? Fajn. Tyhle lišty na webech jsou dnes nutností – pomáhají s webovou analytikou a také s přesnějším cílením reklam. Umí ale být někdy pěkně obtěžující. Tak jak docílit toho, aby uživatele tahle nezbytnost na webu neštvala a ideálně spíše zaujala nebo dokonce pobavila?

Souhlas se soubory cookie v souladu s GDPR lze aktuálně získat pouze prostřednictvím principu opt-in. Jinými slovy, osobní údaje lze sbírat a používat pro marketingové účely pouze tehdy, pokud uživatel sám ze své vůle potvrdil souhlas. Pro firmy a e-shopy je nicméně velký rozdíl, pokud většina návštěvníků webu přijme pouze základní analytické soubory cookie, anebo také marketingové soubory cookie. Právě tyto nepovinné údaje jsou totiž klíčovým základem pro cílení reklamních kampaní a personalizaci.

Míra přijetí cookies je klíčem k bázi relevantních marketingových dat, která má následně přímý dopad na výsledky reklam.

Tato hodnota se nicméně liší web od webu a také napříč odvětvími. Faktory, které ovlivňují míru přijetí jsou například:

  • hloubka znalostí uživatele v otázce ochrany osobních údajů,
  • vnímaná důvěryhodnost značky,
  • vzhled a funkční zapracování cookie lišty do webu.

Existuje iniciativa My Privacy is None of Your Business (NOYB), která využívá chytrý nástroj pro skenování webů v EU, díky kterému dokáže zjistit, zda sbíráte cookies i bez udělení souhlasu. Pokud porušujete GDPR, nahlásí vás příslušným orgánům. Tak pozor.

Vedle cookie lišty, ke které máte zákonem dané spíše jen zákazy, co nesmíte dělat, musí být na webu také vlastní stránka, která návštěvníky naopak musí informovat o všech sbíraných cookies na webu, o jejich právech i o možnosti zrušení souhlasu s cookies. 

Tři tipy pro získání více souhlasů od návštěvníků

Na rovinu. Neexistuje jediný správný design a nastavení cookie lišty, která vám bude automaticky generovat více souhlasů. Na jednu stranu je vhodné konzultovat nastavení s právníkem, abyste měli skutečně jistotu, že neporušujete dost striktní nařízení chránící data uživatelů. Na druhou stranu se vám otevírá spektrum možností, jak cookie lištu pojmout tak, aby plnila svůj účel, uživatele neobtěžovala a vy jste měli možnost získat více souhlasů. Tady je pár tipů:

Formát

Pokud návštěvník pokračuje v prohlížení webu bez potvrzení cookies, pak jeho přístup nemůžete vnímat jako udělení souhlasu. Někteří si možná říkají (nebo to tak přímo dělají): „Tak tam prostě dám lištu přes celou stránku a dokud to neodkliknou, tak se na web nedostanou!“ Takový postup není přípustný. Cookie lišta nemůže v žádném případě znemožnit uživateli procházení webu. Návštěvník musí být schopen nějakým způsobem lištu shodit nebo uzavřít i bez potvrzení volby.

V zásadě máte dvě varianty, které můžete otestovat, abyste zjistili, která bude lépe fungovat pro získávání souhlasů od uživatelů. 

  • klasická lišta – nejčastěji podbarvený pruh na celou šířku stránky,
  • pop-up banner zabírající část stránky.
TIP: Z praxe dobře fungují vyskakovací bannery, které se vizuálně odlišují od zbytku stránek, ale nezabírají zhruba více jak třetinu stránky, respektive nabízí jasně patrnou možnost, jak je shodit.

Vzhled

Návštěvníkovi nemůžete předložit pouze tlačítko souhlasu. Musí mít také možnost vyjádřit nesouhlas se sběrem dat – a tato volba by měla být dostatečně viditelná. Správně by měla být na srovnatelné úrovni jako tlačítko souhlasu. Většina firem se však v praxi snaží spíše tlačítko souhlasu vizuálně zdůraznit na úkor ostatních možností a spoléhá tak na to, že uživatelé potvrdí souhlas spíše omylem. Tomu se snažte vyvarovat. Také nenechávejte banner na uživatele stále dokola vyskakovat – pokud souhlas jednou odmítl, pravděpodobně v dalších pěti minutách jej znovu nepotvrdí.

TIP: Nebojte se nastavit možnost souhlasu na stejné úrovni jako odmítnutí cookies. 

Textace

Textace je vhodná střídmější. Řada uživatelů s obsahem souhlasu nechce čtením trávit mnoho času. Respektive nečte, pokud je text skutečně nezaujme. Zde se hodí zapojit dobrého copywritera, který v pár stručných větách vypíchne, k čemu souhlas potřebujete. Právě tady máte prostor odlišit se od jinak nudných sdělení. Zkuste ho využít.

TIP: Zkuste použít odlehčený humor, například spojený tematicky s cookies nebo rovnou s obsahem vaší stránky. Využijte tone-of-voice, který odpovídá ne/formálnosti vaší stránky nebo oboru. 

A jeden doplňkový tip na závěr: Vytvoření cookie lišty a zároveň i její testování si můžete usnadnit pomocí tzv. CMS platformy (consent management platformy) – například Cookiebot, CookieHub a další. Vedle správy lišty se vám bude hodit i report, který vám zobrazuje souhlasy, respektive nesouhlasy návštěvníků.

Pomohli jsme vám? Nebo máte vlastní dotaz? Neváhejte se na nás obrátit.