Proč se vyplatí investovat do online marketingu

28/12/2022

Hezký příklad, proč se pustit vůbec do světa online marketingu a e-commerce, v masivním měřítku ukázala celosvětová pandemie. Paradoxně cesty k online marketingu a obchodu si rychle našly i takové obory, u kterých to čekal málokdo – restaurace, lékárny nebo třeba prodejci aut. Pandemie nicméně nezměnila jen způsoby nabídky, také kupující se rychle naučili sehnat si zboží a služby online. 

Po více jak dvou letech je z výzkumů krásně vidět, že právě online je pro tradiční obchod cesta nejen k úspěchu, pokud se uchopí správně, ale často i k přežití. 

  • E-commerce segment narostl během prvních dvou vln pandemie o 26 % (zdroj: Heuréka).
  • 9 z 10 e-shopů založených během pandemie stále existuje (zdroj: Euro).

Nicméně čím více rybek plave v moři, tím více úsilí je nutné vyvinout, abyste se dostali na výsluní – do povědomí zákazníka. Otázka tedy nezní: jestli, ale kde s online marketingem začít a do čeho investovat.

Co je SEO a proč s ním začít?

Postavit si web dneska zvládnete s trochou znalostí sami, bez pomoci expertů. Jenže se snadno může stát, že bude hezký na pohled, ale nebude FUNKČNÍ, jak potřebujete – tzn. nepřitáhne k vám relevantní cílovou skupinu, která v ideálním případě nakoupí nebo udělá jiný krok, o který stojíte. 

SEO (Search Engine Optimization) ve zkratce říká, jak si váš web nebo e-shop rozumí s vyhledávačem. Kvalitní optimalizace je odpovědí na požadavky:

  • Chci, aby se má stránka vypisovala na předních pozicích ve vyhledávačích.
  • Chci, aby na mou stránku chodili lidé i bez placené reklamy.

U SEO tak zpravidla řešíte hlavně počáteční investici do nastavení a obsahu, aby ho vyhledávače správně „četly“ a následně jde primárně o to udržet na webu „pořádek“. V porovnání s tím placená reklama př. na Google, Seznamu, sociálních sítích vyžaduje průběžnou investici. I z tohoto důvodu by měla být SEO naprostým základem, pokud je váš web hlavním kanálem, který komunikuje se zákazníky. 

Pár čísel pro lepší přehled:

  • Prvních pět organických odkazů, které se díky vhodné SEO optimalizaci propíší do výsledků vyhledávání, představuje 67,6 % všech kliknutí (zdroj: Zero Limit Web).
  • SEO dokáže snížit náklady na získání zákazníka v průměru o 87,41 % ve srovnání s digitální reklamou (zdroj: Terakeet).

Nebudeme nyní rozvádět všechny detaily, které by vydaly na samotný článek/školení. Pro vás je důležité vědět, že SEO zajímají v prvé řadě faktory mimo stránku – off-page faktory (zpětné odkazy, síla domény) a faktory na stránce (on-page faktory), které můžete přímo ovlivnit už při vytváření obsahu na stránce.

Mezi technické on-page faktory patří především URL adresa, název stránky, meta tagy, struktura nadpisů, alt texty obrázků, rychlost načítání stránky, mikroformáty, HTTPS/SSL, drobečková navigace, interní odkazy, optimalizace pro mobilní zařízení nebo site mapa. 

Mezi obsahové on-page faktory patří aktuálnost obsahu, délka textu, klíčová slova a fráze, relevance obsahu v porovnání se zbytkem stránky, stavba textu.

Budoucnost zároveň nahrává maximální automatizaci. Přicházející Web 3.0 díky strojovému učení, technologii blockchainu a umělé inteligenci pomáhá vyhledávačům nacházet obsah pro uživatele i bez klíčových slov. Budou sice stále důležitá, avšak nové technologie dokáží vyhodnocovat kvalitu stránek pro uživatele i pomocí jiných faktorů. Výše uvedené pořadí on-page/off-page faktorů tak de facto kopíruje míru pozornosti, kterou byste jim měli věnovat. 

Ve zkratce platí: pište web pro lidi, ne strojově pro vyhledávače, které jsou stále chytřejší a jejich vyhodnocování kvality stránek se stále více přibližuje lidskému vnímání. 

Kampaně ve vyhledávačích rozšiřují možnosti SEO

Pokud byste si stále mysleli, že SEO můžete opomíjet a stačí vám jen placená reklama, ke které se tímto plynule dostáváme, pak věřte, že samotné SEO má přímý vliv mj. i na cenu za proklik. Pokud totiž vyhledávač vyhodnotí, že obsah vaší stránky je málo relevantní pro dané klíčové slovo, na které cílíte, reklama se vám prodraží (a klidně desetinásobně!). Proto SEO skutečně nenechávejte až na konec, pracujte na konzistenci, relevantnosti a aktuálnosti obsahu pro vaše cílové publikum a placené kampaně budou následně o to efektivnější.

Placené kampaně ve vyhledávání jsou nástavbou SEO – umožňují přesně zacílit na vaše potenciální (i stávající) zákazníky, pomáhájí s cross-sellingem i up-sellingem a vy platíte za skutečný proklik (PPC) reklamního sdělení. Zároveň můžete poměrně detailně specifikovat nastavení kampaní včetně například konkrétních webů/web. služeb/mobilních zařízení, kde ne/chcete vaše reklamy zobrazovat. 

Samotný Google má dnes dokonce už 85% podíl ze všech vyhledávačů – díky tomu má obrovské množství informací a neustále zdokonaluje způsoby vyhledávání i doručování obsahu uživatelům – cílem je větší automatizace, jak jsme psali. 

Standardní kampaně založené na velkém úsilí ze strany uživatelů, kteří museli pečlivě optimalizovat nastavení, postupně přesouvají velký díl práce na stranu vyhledávače, který sám díky datům ví, jak kampaň zobrazit relevantnímu publiku. Na zadavateli, firmě tak leží především promyšlení celkového nastavení strategie.

Placená reklama na sociálních sítích podpoří i připomene produkt či značku zákazníkům

Pokud už profil na nějaké sociální síti máte, možná si sami všímáte, že jeho organické, neplacené, dosahy vašeho obsahu a odezva uživatelů v poslední době opadají. Pokud to tak není, zřejmě děláte většinu věcí „správně“ – tzn. jak si sociální sítě přejí a jak je to po chuti uživatelům. Opačný příklad je ale bohužel častější. Podle statistik váš organický obsah vidí např. na Metě (Facebooku) jen zhruba 8 % uživatelů, na Instagramu okolo 13 %. Tady je pár možností, které mohou být příčinou (obecně):

  • Nepřispíváte pravidelně a nedržíte konzistenci.
  • Nevyužíváte algoritmy sítí preferované formáty – už jste např. vyzkoušeli video nebo Stories?
  • Like příspěvku má stále menší váhu než sdílení a komentáře nebo uložení příspěvku.
  • Obsah firemních stránek se uživatelům zobrazuje obecně v menší míře než obsah jejich přátel.
  • Klesá počet aktivních nebo naopak roste celkový počet uživatelů dané sítě – např. migrují z Mety (Facebooku) na Instagram, TikTok.

Online marketing na sociálních sítích dávno není jen o tom, že se někde „vystavíte“ a čekáte, co se stane. Samozřejmě kvalitní a relevantní obsah pro cílové publikum stále hraje prim. Pokud však potřebujete skrze sítě podpořit své podnikání, bez placené podpory se ani zde už prakticky neobejdete. 

Proč používat placenou reklamu na sociálních sítích:

  • Dle statistik 77 % spotřebitelů s větší pravděpodobností nakoupí u značky, pokud ji sleduje na sociálních sítích a 65 % spotřebitelů nakoupí u značky, pokud ji zná z Instagramu – v porovnání s mizernými organickými dosahy, je to jasné vodítko k tomu, abyste zapojili placenou reklamu a přitáhli ke své značce více uživatelů/spotřebitelů.
  • Propagací zacílíte i na zbytek vašich fanoušků, kterým se obsah organicky nezobrazuje (a možná na vás mezitím zapomněli) – můžete je tím „zaktivovat“.
  • Můžete opětovně oslovit uživatele, kteří váš web navštívili nebo na něm už uskutečnili konkrétní kroky (například nakoupili, strávili určitý čas apod.).
  • Díky pokročilejší automatizaci je stále snazší kampaně připravit – soustředíte se více na strategii než na specifika cílení. Díky větší důvěře v algoritmy dokonce můžete objevit nové segmenty zákazníků, které vás doposud nenapadly.

Nastavte komplexní strategii pro online marketing

I přesto, že produkt sám o sobě může být skvělý, k dosažení dlouhodobých výsledků zkrátka nestačí jen propagovat jednotlivé příspěvky a mít „nějaký“ web. Potřebujete širší pohled na věc – mít kvalitně postavenou webovou prezentaci, využívat možnosti organické i placené taktiky. 

Rádi vám s tím pomůžeme. 

Už 14 let nastavujeme zrcadlo podnikání našich klientů. Společně vytváříme komplexní marketingové strategie pro dlouhodobý růst – od návrhu funkčních webů přes tvorbu obsahu a PR až po správu sociálních sítí a výkonnostní marketing. 

Plody a radost z naší společné práce už sklízí například firmy Makita, Medovník, Bonitas, Fajn Park, Hansgrohe, ČVUT, Mikov a další. Ročně pomůžeme s prodejem produktů a služeb v hodnotě okolo 1,8 miliardy korun.

Zjistěte více o našem know-how a specializaci.  

Rádi se s vámi potkáme nezávazně nad kávou a probereme společné cesty.